Glazen en wijnflessen fotograferen
Glazen en wijnflessen fotograferen is vaak niet zo eenvoudig, als het lijkt. Het is immers glas en daarbij heb je te maken met reflecties. Je ziet vaak foto’s van wijnflessen op een klassieke manier door middel van softboxen vanaf de voorzijde gericht, zodat het etiket goed naar voren komen. Wanneer je bijvoorbeeld via google zoekt op wijnfles, dan zie je wel wat ik hiermee bedoel. Ik heb zelf ook even twee voorbeelden gemaakt, al was dat nog best lastig was. Via de rode cirkeltjes probeer ik aan te geven wat ik bedoel.
Smaken verschillen gelukkig en vinden sommige de extra spiegeling van een softbox mooi in een foto. Ik hou meer van een dramatische/spannende look, waarbij het product naar mijn mening beter tot zijn recht komt en stoor ik mij niet een de onnodige reflecties die naar mijn menig alleen maar kunnen afleiden. Je kunt ook een lichttent gebruiken of ook via photoshop deze reflecties altijd proberen weg te werken, maar je moet eigenlijk zoveel als mogelijk proberen alles zo goed mogelijk te fotograferen, zonder dat er al te veel nabewerking nodig is. Dat kost zeker tijdens de fotoshoot extra tijd en moet je veel schuiven met verschillende lichtbronnen, maar dat kost nabewerking ook en gaat ten koste van de kwaliteit van de foto. Hier geldt natuurlijk ook, veel doen, oefening baart kunst.
Smaken verschillen gelukkig en vinden sommige de extra spiegeling van een softbox mooi in een foto. Ik hou meer van een dramatische/spannende look, waarbij het product naar mijn mening beter tot zijn recht komt en stoor ik mij niet een de onnodige reflecties die naar mijn menig alleen maar kunnen afleiden. Je kunt ook een lichttent gebruiken of ook via photoshop deze reflecties altijd proberen weg te werken, maar je moet eigenlijk zoveel als mogelijk proberen alles zo goed mogelijk te fotograferen, zonder dat er al te veel nabewerking nodig is.
Dat kost zeker tijdens de fotoshoot extra tijd en moet je veel schuiven met verschillende lichtbronnen, maar dat kost nabewerking ook en gaat ten koste van de kwaliteit van de foto. Hier geldt natuurlijk ook, veel doen, oefening baart kunst.
Glaswerk fotografie
Net zoals wijnflessen zijn kleurloze glazen ook moeilijk op de foto te zetten, bij een witte of een zwarte, gekleurde achtergrond dien je de studiofiltsers ook anders op te stellen. Bij een zwarte achtergrond kan je het licht meer naar het glaswerk richten, net zoals bij de wijnfles, en bij een witte achtergrond zal je de stripboxen meer vanaf de glas moeten wegdraaien, zodat de spiegeling geminimaliseerd wordt. Je zal dan een via zwarte panelen ervoor moeten zorgen dat alleen de zwarte weerkaatsing in het glas terugkomt. Transparante of blanke glazen zijn ook goed te fotograferen met een witte lichttent. Je kan dan met een stuk zwart papier/karton aan beide kanten een zwarte reflectie creëren. Met glaswerk is het belangrijk dat de contouren opvallen en dat de belijning van het glas dynamischer uitkomt. Zorg ervoor dat reflecties niet de overhand nemen, dat weer kan afleiden.
Ik werk zelf met een aantal studiofiltsers, zodat ik iets meer ruimte en mogelijkheden heb. Ik zorg er altijd eerst voor dat ik met twee stripboxen eerst de zijkanten goed belicht of met zwarte belijningen zijn uitgelicht, eerst één kant en dan de andere erbij. Pas als de beide stripslights goed zijn neergezet begin ik met het belichten van de voorzijde. Hel label moet natuurlijk wel zichtbaar worden. Hiervoor gebruik ik een kleine softboxen, die ik in delen weer afscherm met zwartkartonbord om eventuele onnodige reflectie weer weg te nemen. Indien gewenst kan je via een andere kleine flister en met kleurengel de achterkant een andere variatie geven.
Hier heb ik enkele voorbeelden van wijnflessen en glazen.
Ik ben ook tijdens iedere fotosessie weer opnieuw bezig om alles te verschuiven, zodat de foto er nog beter uitkomt. Tip: ik maak ook tijdens iedere fotoshoot een aantal foto’s van de opstelling en gebruikt ik vaak ook de “Online Lighting Diagram Creator” om de de stelling in een afbeelding op te kunnen slaan.